#كلام_في_سرك

وهم الرئيس الدكر ..صاحب الضربة الصدرية الأولي

رئيس وزراء كندا كان بيزور مؤسسة تعليمية، سأله الصحفي  في سياق الزيارة : كنت عليز أسألك سوْال عن ال Quantum computing ( مصطلح فني في علوم الرياضيات و تطبيقاته في تكنولوجيا المعلومات ) لكن سأسلك عّن الحرب مع تنظيم الدولة . رد رئيس الوزراء الاول عن سوْال ال Quantum Computing رد يخلي الناس تفهم و شعبه يفهم أنه رئيس متعلم و يحترم العلم .

الخبر لا يحتاج لتعليق، فبرغم ان رئيس وزراء كندا كان يخاطب الكنديين الا ان رسالته و صلت مصر . فرئيس وزرا كندا ( ٤٥ عام) الذي انتخب مؤخراً ليس رئيس دكر و ليست له خلفية عسكرية و لا هو لواء في الجيش الكندي قام باختراعات فذة لا يعرفها أحد غيره ، و لا قالهم Quantum Computing يعني حضن ولا ان أمه قالت له ميلعبش بحاجة خطر و ما يخدش حاجة حد ، و لا مش مهم ال Quantum Computing المهم نبقي كده 💪… و أنا أخد الضربة الأول و أخدت الضربة علي صدري ..

علشان كدة مسالة ان يبقي اختصاص الجيش الحكم والسياسة و الاقتصاد و إدارة الدولة ، مش بس خطر علي الجيش لانه بيفقد التركيز في مهمته الاساسية  و بيحرب الباقيين ، لا دي كمان خطر علي تقدم الدولة و التعليم و الثقافة و اُسلوب تفكير كل الإداريين والتنفيذيين اللي  فيها  وسلوكهم و أفكارهم اللي بينشروها في المجتمع ..لانهم ببساطة بيرجعوها لعصور التخلف و الخرافة و التطبيل  للجنرال.

بالمناسبة : ترتيب كندا في تقرير التنافسية العالمي رقم 13 و أم الدنيا اللي بيحكمها نظام يوليو العسكري من 64 سنة ترتيبها رقم 116…فأكيد مش عايشين بنقاوم مؤامرات و بنتخلف لأكثر من 60 سنة بسبب أن البلد بيحكمها مدنيين منتخبين.

شاهد: رئيس وزراء كندا يذهل الحضور بمحاضرة في فيزياء الكم!

أترك تعليق

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s